A jó logó titka

Valamikor a tavasszal már pedzegettem a Facebook-oldalamon, hogy milyen is a jó logó. Akkor azt is megígértem, hogy részletesebben ki fogom fejteni a témát. Nos, végre eljutottam eddig. Nem azért tartott ilyen sokáig, mert lusta voltam, hanem mert valóban nem is olyan egyszerű ez a téma. Neked például van logód? Ha nincs, de szeretnél, milyen lenne?

A logó nem ovis jel

Ugye, hogy nem is olyan könnyű válaszolni erre az igencsak egyszerűnek tűnő kérdésre?

Annak idején elmeséltem, hogy mire kell figyelnünk a logó terveztetésekor. Egy jó logó ugyanis minden, ami mi vagyunk, ami a vállalkozásunk, ami a küldetésünk. Persze ha ezekkel nem vagyunk tisztában, akkor nem lesz egy hamar saját „jelünk”. Ez mégsem olyan, mint az oviban a pöttyös labda vagy a kisautó.

Ismételjük át újra, melyek a jó logó ismérvei.

A jó logó ismérvei

A jó logó

  • egyszerű, könnyen megjegyezhető, felismerhető;
  • tükrözi a vállalkozás lényegét;
  • kevés színből áll;
  • vízjelként is jól mutat;
  • könnyen lerajzolható.

Most időzzünk is el itt egy kicsit, mert tudom, hogy mindenki mást ért a fentiek alatt.

A Nike logó

A jó logó könnyen megjegyezhető és felismerhető. Ha például a Nike pipát meglátod, azonnal tudod mihez kötni, és ha nagyon kellene, le is tudnád rajzolni. Csak egy pipa, semmi több, mégis rögtön az agyadba vésted. Ha ez tele lenne elágazásokkal, nem biztos, hogy ilyen könnyen megragadná a figyelmedet, vagy azonnal felismernéd például egy szalvétára lefirkantva.

Hogy a pipa tükrözi-e a vállalkozás lényegét? Nem, hiszen ez nem pipa, hanem Niké istennő szárnya. Így viszont már egyértelmű a kapcsolat egy sportcipőgyártó és a sebesen szálló istenség között.

Mire ügyelt a Nike logó tervezője?

A tervezőnek persze azt is figyelembe kellett vennie, hogy a logónak rá kell férnie egy cipőre, így nem véletlenül egyszerűsítette le ennyire a sebesség jelképét, a szárnyakat. Nem beszélve a színekről, amely tulajdonképpen (egyszerre) csak egy szín.

Azt hiszem, nem kell külön ragoznom, miért is annyira jó ez a jel, a Nike felirat egyszerűségével együtt pedig tökéletes.

A logónak ugyanis nem az a lényege, hogy professzionális olajfestményt alkossunk, hanem hogy örökérvényű reklámhordozót. Na, ezért is olyan nehéz logót tervezni, és ezért van a grafikusnak rád is szüksége közben.

A logótervezés kritériumai

Mert te mondod el, hogy

  • mit takar a vállalkozásod, hogy
  • ki a célcsoportod és hogy
  • mit kell tudni a versenytársakról.

Ciki lenne, ha ugyanolyan színvilágban hoznánk le neked egy logótervet, mint a konkurenciád, nem? Vagy ha kalapáccsal akarnánk reklámozni az üvegtárgyaidat…. Persze van az az eset, amikor ez még poénnak el is menne, de nem egy logónál.

Szóval érdemes végiggondolni a fentieket, konkretizálni a küldetésedet, és akkor máris közelebb vagyunk a megoldáshoz.

Ha van kedved kísérletezni, akár már ma is elkezdheted összeszedni a kérdéseimre a válaszaidat. Utána pedig találkozzunk, és beszéljünk. Örömmel megalkotom neked életed logóját.

Ez az enyém: